Hur man skriver en rapport:
Försättsblad
- Ge en fingervisning om vad rapporten handlar om.
- Fånga intresse.
- Följande punkter som ingår i denna del:
- Rapportens titel
- Organisationens namn
- Logotyp
- Datum
Innehållsförteckning
- Innehåller alla rubriker, samt visar vilken sida dessa rubriker återfinns på.
Introduktion
- Bakgrundsinformation för att förstå problemet.
- Beskrivning av problem.
- Belyser syftet som sammanhang
Bakgrund (= Teori+[Huvuddel])
- Beskrivning av den teori som ligger till grund för rapporten.
- Ingående beskrivning av problemet som bygger på teorin.
Resultat
- Resultatbeskrivning.
- Deskriptiv = Objektiv, och beskriver hur någonting ÄR.
Konklusion
- Slutsatsbeskrivning med grund i föregående stycket/rubrik.
- Diskussion med argumentation som är tydlig och logiskt sammanhängande.
Källförteckning
- Här hittade jag rapport-mallen: http://www.mallar.info/rapport_mall.htm
Högsta domstolen
|
Färdtjänstproblem
|
En undersökning behandlande problem inom
färdtjänsten.
|
2012-01-25
|
Innehåll:
- Introduktion
- Det rådande problemet
- Resultat
- Konklusion
- Källförteckning
Introduktion
Under en lång period har
anmälningar kommit in till Högsta Domstolen gällande sexuella närmanden på
handikappade flickor av taxichaufförer inom färdtjänsten. Dessa flickor har blivit
ofredade. Flera taxichaufförer har nu överklagat domen, och påpekat den som
orättvis. Det rådande problemet innefattar många aktörer; Trafikverket,
kommunstyrelsen, taxibolagen, samt chaufförerna, familjerna och de unga utsatta
kvinnorna. Grunden till problemet är
informationsbrist som främst skett mellan kommunerna, taxibolagen och
Trafikverket.
Denna rapport ska nu avhandla det
problem som förekommer och därefter fastställa en slutsats.
Det rådande problemet
För att resultat ska erhållas
krävs teori om bakgrund och fakta till de händelser som skett. Bakgrundsinformationen
fås från de inblandade aktörerna samt från TV-programmet ”Uppdrag Granskning”
som gjort undersökningar om det rådande problemet.
Problemet ligger i
informationsbrist gällande de inblandade aktörerna. De handikappande unga
kvinnorna kan inte göra sig förstådda då flertalet av dem inte kan uttrycka sig
med talspråk. Detta leder till att problemet fortgår utan att föräldrar vet
någonting om situationen de befinner sig i. När föräldrarna slutligen får
insikt i att deras barn blir behandlade på ett nedvärderat vis av dessa
chaufförer anmäler de detta till kommunen, som har ansvar för den lokala
färdtjänsten. Kommunen ska i sin tur anmäla detta till taxibolaget som lånar ut
chaufförer till kommunen för att köra färdtjänst.
Nästa problem pågår inom
taxibolagen, samt kommunen. Taxibolagens plikt är att stänga av denne förare
från färdtjänst enligt Yrkestrafikslagen:
”Vid bedömning av en taxiförares
lämplighet bör särskild vikt läggas vid den utsatta ställning som en taxikund
har […]
Det kan exempelvis röra sig om
barn som åker utan någon medföljande vuxen, synskadade och andra handikappade,
gamla och sjuka, för vilka taxiföraren har ett extra stort ansvar.”
Kommunen får i sin tur inte reda
på om föraren stängts av eller inte utan förutsätter att taxibolaget följt
lagen och gjort sin plikt. I många fall har de gjort det men vissa fall pekar
på att föraren endast blivit avstängd från att köra färdtjänst. Denne chaufför
får då köra allt annat, med undantag av färdtjänst. Ett stort antal avstängda
chaufförer har av sina taxibolag istället blivit placerade på att köra
skolskjuts. Problemet är att dessa chaufförer enligt lag inte är lämpliga för
att skjutsa de mest utsatta personerna i samhället och får, till följd av brist
på förare, inte sin taxilicens indragen.
De chaufförer som får sin
taxilicens indragen av trafikverken kan i många dokumenterade fall fortfarande
köra taxi då taxibolagen inte får redovisning från trafikverket om den indragna
licensen. Denna redovisning skickas endast till den gällande taxichauffören.
Resultat
Resultat som framkommit under
undersökningar från TV-programmet ”Uppdrag Granskning” redovisas nedan.
·
Taxiförare ska
inte under några omständigheter fortsätta köra taxi om de blivit anmälda för
sexuella anklagelser. Detta ska både kommun och taxibolag ansvara för och se
till så att det efterföljs.
·
Trafikverket
har till följd av föregående rubrik och problem skyldighet att ta reda på vart
den anmälde taxiföraren jobbbar samt informera det till det inblandade
taxibolaget. Trafikverket har likaledes en plikt att varje halvår kontrollera
den chaufför med indragen licens, så den inte fortfarande jobbar inom
taxiverksamhet.
·
Taxibolag i
hela Sverige har till följd av detta, plikt att undersöka varje individuell
chaufför. Detta för att kontrollera så att inga chaufförer med indragen licens varken
kör färdtjänst eller taxi.
Konklusion
Om föregående
resultat efterföljs leder det till att taxiverksamheten för högre status och
folk kan lita på den chaufför som kör. Slutsatsen till det problem som varat
under lång tid löses genom att informera alla parter om det som skett. Till
följd av det kommer många taxichaufförer förmodligen få indragen licens men på
lång sikt bidrar det ändå till en blomstrande verksamhet där de inblandade
människorna kan lita på sina chaufförer.
Källförteckning
Artikel 1:
”Sexdömd chaufför fick jobba kvar” – Stina Berglund, GöteborgsPosten, http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.838086-sexdomd-chauffor-fick-jobba-kvar
, 25/1-2012
Artikel 2:
”Emma inte enda offret” - Stina Berglund, GöteborgsPosten, http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.838109-emma-inte-enda-offret,
25/1-2012
